11. oktober 2001
16.00

Litanija za preživetje: življenje in delo Audre Lorde

“Vedno znova sem spoznavala, da mora biti tisto, kar je zame
najbolj pomembno, izgovorjeno, ubesedeno in deljeno z drugimi, pa čeprav se
lahko kaj okrne ali pa narobe razume ... Moj molk me ni obvaroval. Vaš molk vas ne bo obvaroval ... in medtem ko
molče čakamo na tisto zadnje razkošje neustrašnosti, se bomo pod težo tega
molka zadušili. To, da smo tukaj in da jaz govorim te besede, je poskus, da bi
se prebili skozi molk in presegli nekaj razlik med nami; kajti ne hromijo nas
razlike, ampak molk. Toliko molka je še, ki ga moramo pretrgati.”

Ta citat
vizionarske aktivistke in nadarjene pesnice Audre Lorde (1934 – 1992) v
marsičem zaznamuje njeno delo. Vsem tistim, ki so bili pregnani, utišani in
marginalizirani kot “Tisti Drugi”, je hotela omogočiti, da se izrazijo, pri
čemer se je osredotočala na večplastne razlike med nami kot na “to prvinsko in
mogočno povezanost, iz katere se je skovala naša osebna moč”. Odklanjala je
kakršen koli poskus, “da bi ji pripisali enostavno identiteto in jo s tem omejevali”. Pisala je – z besedami
njene kolegice in znamenite pesnice Adrienne Rich – “kot ČRNKA, mati, hči,
LEZBIJKA, feministka in VIZIONARKA”. Zato je ustvarjala “elementarno divje in
zdravilne, morečne in lucidne pesmi”. Njene pesmi, njeni eseji in romani, za
katere je prejela več nagrad, so pisani v presunljivem figurativnem jeziku in
govorijo o rasizmu v Severni Ameriki, o seksizmu med Afroameričani, o lezbijkah
in ljubezni. Njene najbolj proslavljene pesniške zbirke so: From A Land Where
Other People Live (1972), The Black Unicorn (1978), Our Dead Behind Us (1986),
The Cancer Journals (1980), Zami: A New Spelling of My Name (1982) in Sister
Outsider: Essays and Speeches (1984).
Spopadala se je z vsemi oblikami predsodkov in jih secirala,
s čimer je močno vplivala na skupnosti, katerim je pripadala: na skupnost
istospolno usmerjenih, afriško-ameriško skupnost, afriško-karibsko skupnost,
feministično skupnost in druge. Intenzivno je sodelovala z ženskami vseh ras
povsod po svetu. Ustanovila je tudi založbo Kitchen Table: Women of Color
Press, ki izdaja in objavlja izključno dela nebelih žensk. Audre Lorde je bila
predvsem karizmatična in navdihujoča osebnost. Bila je gonilna sila, predana
profesorica in učiteljica ter vzornica mlajšim generacijam. Še posebno smo
veseli, da je “z nami” na letošnjem Mestu žensk, ker je bila v marsičem
predhodnica in vzor mnogih umetnic, ki nastopajo na letošnjem festivalu. Audre Lorde je stalen
vir navdiha: “Naloga pesnika v nas je, da predvidi, česa še ni bilo in da si z
vsemi močmi prizadeva, da postane uresničevanje teh vizij neustavljivo
privlačno.”
Dokumentarec Litanija za preživetje – življenje in delo Audre Lorde
sta režiserki Ada Gay Griffin in Michelle Parkerson v tesnem sodelovanju z
Audre Lorde pripravljali osem let in tako ustvarili bogat portret nadarjene in
odločne ženske, ki je uživala življenje in posvetila svojo energijo boju za
družbene pravice, žensko enakost in pravice homoseksualcev in lezbijk. Ganljiv
film nam pokaže življenje Audre Lorde od otroštva v newyorškem Harlemu do boja
z rakom na prsih. V filmu, ki je dobil ime po eni njenih pesmi, je veliko
intervjujev z njenimi prijatelji pesniki in aktivisti, med drugimi tudi z
Adrienne Rich, s Sapphire in Sonio Sanchez. Vsi izpovedujejo spoštovanje
njenemu mentorskemu delu in njej kot viru navdiha. “Audre Lorde je bila
pionirka v tem, da je razkrila sebe kot učiteljico, bojevnico, aktivistko in
inkvizitorko proti predsodkom,” pravi filmska ustvarjalka Ada Gay Griffin. Film
je bil prvič prikazan leta 1995 na filmskem festivalu Sundance. V Evropi je bil
prvič prikazan na 45. berlinskem filmskem festivalu.

režija: Ada Gay Griffin and Michelle Parkerson.

Fotografska razstava (od 9. – 13. 10.)
Izbor osebnih fotografij Dagmar Schultz s šole
Alice-Salomon-Fachhochschule v Berlinu, ustanoviteljice in direktorice založniške hiše za ženske
Orlande (Nemčija).