Pamela Z
Zvočni kolaži, sestavljanke iz "nasnetih",
obdelanih in "posemplanih" glasov, so glavno področje, na katerem Pamela
Z, skladateljica, perfomerka in umetnica zvoka iz San Francisca, s klasično
glasbeno izobrazbo koloradske univerze, v pretekli dekadi raziskuje nove
možnosti vokalnega izražanja. Z elektronsko obdelanimi zvoki, v katerih obuja
belcanto, igro petja, odmevov, iskanja najboljšega tona in ohranjanja tonalne
kontinuitete. Pamela Z se tovrstnega oživljanja loteva drugače, kot to počno
sodobni operni pevci, saj z uporabo nove tehnologije odstira širši spekter
pojmovanja glasovnega izražanja. Za nove sonične dimenzije uporablja
računalnik, sintetizatorje zvoka in telo (Body SynthTM), ki ji omogoča, da s
kretnjami manipulira zvok - pa tudi precej bolj nenavadne pripomočke, ki
oddajajo svojevrstne zvočne učinke: pisalni stroj, kovinske plošče, kozarce,
vodo ipd.
Zaradi velike spremembe, ki je doletela njeno glasbo zaradi uporabe specialne
digitalne tehnologije, so njene roke in telo prosti za kretnje in gibanje; tako
se zdaj bolj osredotoča na perfomerski vidik svojega nastopa. "Zdaj
lahko vidim zvok, ki ga proizvajam, in svoje telesno
gibanje, medtem ko ga proizvajam, integrirana v celoto ..." (Pamela Z)
Pamela Z je, poleg tega, da nastopa solo, gonilna sila interdisciplinarnega
tria The Qube Chix, ki ga tvorita še Miya Masaoka in Donald Swearingen. Njena
projektna sodelovanja segajo od klasičnih opernih izvajalcev, Nine Hagen, Jima
Carolla, newyorškega pesnika Briana Ena, avantgardnega nizozemskega skladatelja
Louisa Andrissena do nemškega kontrabasista Petra Kowalda, novomeškega
džezovskega eksperimentalista Eliota Sharpa ter notoričnega producenta hiphopa
DJ Spookyja. Prizorišča njenih nastopov pa so tako rockerski festivali (npr.
Lollapalooza) kot operne hiše, muzeji in galerije moderne umetnosti v Evropi in
čez lužo, odri plesnih teatrov in tradicionalnih hramov japonskega plesa in
nedavno DakArt, bienale sodobne črnske umetnosti v Dakarju. Njene skladateljske
kose so med drugimi igrali The Bang on a Can Allstars, California E. A. R. Unit
in Left Coast Chamber Ensemble, sama pa se je lotila priredbe Stockhausnovih
del in zvočnega podlaganja stvaritev filmarja/slikarja Petra Greenawaya.
Nastop Pamele Z na Mestu žensk bo obsegal izbrane
inserte iz del Parts of Speech, Gaijin in iz njenega najnovejšega
projekta, večplastnega multimedijskega performansa Voci, ki ga sestavljajo
dinamično prehajajoči segmenti. Umetnica raziskuje tudi kulturne, fizične in
umetniške svetove glasu, ujetega v raziskovalnem primežu znanstvenega
vrednotenja in medčloveške percepcije. Z elektronskim procesiranjem ob
videoprojekcijah ustvarjalcev (npr. Jeanne C. Finley in Johna Museja) preiskuje
karakter, identiteto in anatomijo glasu.
Gaijin, elektro-akustični vokalni performans z videom, je glasbena podlaga za
butoh. V tem široko zastavljenem konceptu, ki je bil navdahnjen s Pamelinim
bivanjem na Japonskem, se umetnica z različnih vidikov loteva "drugačnosti".
Projekt, ki je nastal pred tremi leti, je magično potovanje, ki provokativno
opredeljuje besedo "tuje".
Parts of Speech, projekt iz leta 1995, bazira na tekstih iz oglaševanja,
komunikacijskih sistemov in slenga, združenih v celoto nejezikovnih zvokov, ki
jim avtorica s "semplanjem", branjem, petjem in mantranjem
daje nov pomen.
Helena Božič
Predstavitev / predavanje
Torek, 5. oktober, 16.00-18.00, Cankarjev dom, Klub CD
SoundWork
Pamela Z bo ponudila vpogled v svojo kompleksno prakso zvoka.
Organizacija: Mesto žensk
V sodelovanju z: Cankarjev dom